خنک ماندن در تابستان با ترفندهای بسیار جالب و آسان!

به گزارش مجله وبلاگ فروش، یکی از دغدغه های نزدیک شدن به روزهای تابستانی گرمای طاقت فرسای آن است؛ به خصوص افراد گرمایی بیشتر در این روزها اذیت می شوند. شاید برایتان جالب باشد بدانید در ایام قدیم که کولر و وسایل برقی نبوده، پدربزرگ ها و مادربزرگ های ما از چه روش هایی برای خنک ماندن در تابستان استفاده می کردند.

خنک ماندن در تابستان با ترفندهای بسیار جالب و آسان!

در این مطلب می خواهیم بهترین روش های کاربردی برای خنک ماندن در تابستان بدون استفاده از کولر را برایتان شرح دهیم.

16 روش برای خنک ماندن در تابستان

1. استفاده کردن از پرده های مناسب در تابستان

یکی از روش های بسیار ساده برای خنک کردن خانه، استفاده از پرده های مناسب است. زیرا نزدیک 30 درصد گرمای داخل خانه به وسیله درب و پنجره ها وارد می گردد و شما می توانید با انتخاب یک پرده ضخیم به راحتی در خانه سایه ایجاد نموده و تا حد زیادی دمای خانه را پایین بیاورید. البته باید دقت داشته باشید که در فصل گرم نباید از پرده های تیره بهره ببرید، زیرا باعث جذب بیشتر گرما و نگه داشتن آن در خانه می گردد. این روش برای خانه هایی که پنجره ها و درب ها به سمت جنوب یا غرب هستند بسیار کاربردی و مفید می باشد.

2. بستن درب های خانه

همانطور که در زمستان درب ها را می بندیم تا از خروج گرما و ورود سرما جلوگیری کنیم، در تابستان نیز باید در ساعات گرم روز که دمای خارج از خانه بیشتر است، درب ها را به خوبی بسته تا گرمای خارج از خانه به داخل خانه نیاید و دما را افزایش ندهد. زیرا همواره جریان هوا از جای گرم تر به جای خنک تر حرکت می نماید تا تعادل برقرار گردد.

3. خنک کردن بیشتر خانه با یک روش جالب به وسیله پنکه

شاید از نظر شما پنکه خیلی قدرتی برای خنک کردن خانه نداشته باشد و مجبور باشید برای کمی خنک تر شدن مستقیما در جلوی پنکه قرار بگیرید، اما با استفاده از یک روش ساده می توانید هوایی بسیار خنک با یک پنکه کوچک ایجاد کنید و تا حد زیادی مصرف برق را کاهش دهید. برای استفاده از این روش باید یک ظرف پر از قطعه های یخ را طوری که در راستا و جریان باد پنکه باشد در مقابل آن قرار دهید. به شکلی که باد پنکه ابتدا از میان یخ ها عبور نموده و بعد وارد فضای خانه گردد. این باد خنک می تواند تا چندین متر آن طرف تر پنکه را حتی بهتر از کولر هم خنک کند.

اگر پنکه های ایستاده و بلند دارید و گذاشتن ظرف در جلوی آن ها برایتان سخت است، بهتر است چند بطری نوشابه را پر از آب نموده و بگذارید یخ بزند سپس با یک طناب یا بند آن ها را پشت پنکه ببندید. این روش نیز در خنک کردن هوا بسیار تاثیر دارد.

4. عوض کردن ملحفه ها با فاصله زمانی کوتاه تر

شاید برایتان جالب باشد که تعویض زود به زود ملحفه ها علاوه بر تمیزی، بهداشت و یک خواب راحت تر می تواند تا حدی در دمای بدن شما و دمای محیط تاثیر گذار باشد. همچنین بهترین گزینه برای این فصل استفاده از ملحفه های کتانی است، تا گردش هوا بهتر انجام گردد و احساس خنکی بیشتری در خواب داشته باشید.

5. تغییر جهت حرکت پره های پنکه سقفی

قدیمی ها بیشتر از پنکه های سقفی در تابستان استفاده می کردند، اما شاید نمی دانستند با یک تغییر جهت ساده می توانند چندین برابر خنک تر شوند. اساس پنکه های سقفی به این شکل است که هم در تابستان و هم در زمستان کاربرد دارند. به این صورت که اگر جهت حرکت پره ها در جهت عقربه های ساعت تنظیم گردد، باد گرم می زند و اگر در خلاف جهت عقربه های ساعت تنظیم شوند باد بسیار خنکی ایجاد می نماید. بنابراین اگر جهت آن اشتباه باشد به جای خنک شدن بیشتر گرمتان می گردد.

6. پایین نگه داشتن درجه حرارت بدن

اگر شما بتوانید با روش های ساده دمای داخلی بدن خودتان را پایین نگه دارید کمتر احساس گرما می کنید. روش های مختلفی برای پایین نگه داشتن دما وجود دارند، از جمله:

  • نوشیدن آب فراوان
  • پوشیدن لباس های نازک و از جنس کتان و نخ و دارای رنگ روشن
  • استفاده از نوشیدنی های خنک مثل لیموناد یا تخم شربتی
  • استفاده از غذاهای با طبع سرد مانند ماش
  • گذاشتن پارچه نمناک در قسمت های نبض دار بدن مانند مچ دست و گردن
  • مصرف کمتر نوشیدنی های گرم مانند چای و قهوه

بیشتر بخوانید: 40 مدل تونیک تابستانه حریر شیک، راحت و خنک

7. استفاده از هواکش های خانه (هود یا فن ها)

هواکش ها و فن ها تا حد زیادی در انتقال هوای گرم به خارج از فضای خانه تاثیرگذار هستند. بنابراین زمانی که در آشپزخانه آشپزی می کنید و به دلیل روشن کردن اجاق گاز فضا گرم تر شده است یا زمانی که دوش آب گرم گرفته اید و حمام بخار دارد، حتما آن ها را روشن کنید تا گرمای فراوری شده زودتر از خانه بیرون برود و هوا خنک تر گردد.

8. تبدیل تخت خواب به کولر خنک کننده!

شما می توانید با یک ترفند ساده تخت خود را به یک کولر خنک کننده تبدیل کنید. برای این کار باید باز هم به سراغ بطری های نوشابه بروید و آن ها را آب نموده و بگذارید تا خوب یخ بزنند. سپس آن ها را در زیر و پایین تخت خود جاساز کنید. البته درب آن ها باید سالم و به خوبی بسته شده باشد تا زمانی که به آرامی تخت شما را خنک می نماید و یخ آن به آب تبدیل می گردد تشک یا فضای اطرافش را خیس نکند.

9. استفاده از هوای خنک شبانه

معمولا در تابستان ها هوای شب بسیار دلپذیر و تقریبا خنک است. به همین دلیل قدیمی ها بیشتر شب های تابستان را زیر پشه بند در حیاط خانه یا پشت بام می خوابیدند. شما نیز می توانید یک پرده بسیار نازک حریر برای جلوگیری از ورود پشه ها به خانه بر روی درب ها نصب نموده و آن ها را باز بگذارید تا هوای خنک طبیعی بیشتری در خانه جریان پیدا کند. همچنین می توانید از طوری های فلزی برای درب ها بهره ببرید.

10. تعویض لامپ های قدیمی با لامپ های کم مصرف و LED

استفاده از لامپ های کم مصرف و LED به جای لامپ های رشته ای، تا حد زیادی به کاهش مصرف انرژی و خنک نگه داشتن خانه یاری می نماید. زیرا لامپ های رشته ای تقریبا 90 درصد انرژی محیطی را به گرما تبدیل نموده و با استفاده از آن ها مجبورید دائما کولر را روشن نموده و روی دور تند بگذارید.

11. استفاده از بالش های دارای کیسه آب سرد

جدیدا بالش هایی در بازار عرضه می شوند که مانند کیسه های آب گرم قدیمی، کیسه آب سرد در داخل و در قسمت های کناری خود دارند. گاهی نیز از ژل های سرد کننده در داخل این بالش ها استفاده می گردد. خوابیدن روی بالش خنک علاوه بر حس بسیار لذت بخشی که دارد، دمای بدن را کاهش می دهد و حس خنکی ایجاد می نماید.

12. استفاده از اسپری چای نعنا فلفلی

گیاه نعناع فلفلی یک گیاه بسیار خنک کننده است که می توانید به راحتی برای خنک کردن خود در تابستان از آن بهره ببرید. این روش به این صورت است که باید مقداری چای نعناع فلفلی دم کنید و داخل یک بطری با سری اسپری دار مثل شیشه عطرهای خالی شده قدیمی ریخته و در یخچال بگذارید تا کاملاً خنک گردد. وقتی گرمتان شد آن را روی خودتان اسپری کنید. به دلیل وجود ماده ای به نام منتول در این گیاه زمانی که آن را اسپری می کنید تا حد زیادی پوستتان خنک می گردد.

13. استفاده از گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا نیز یک گیاه خنک کننده عالی است و حتی از این خاصیت خنک کنندگی برای درمان آفتاب سوختگی نیز استفاده می گردد. به همین دلیل استفاده از ژل آلوئه ورا روی پوست و به خصوص قسمت های نبض دار و یا نوشیدن شربت آن، می تواند تا حد زیادی به خنک شدن شما یاری کند.

14. درز ها و شکاف ها را بپوشانید

همانطور که گفتیم بخش زیادی از هوای خانه به وسیله پنجره ها و درب ها بین بیرون و داخل خانه رد و بدل می گردد. اما گاهی حتی با رعایت بستن درب و پنجره باز هم هوای بیرون وارد خانه می گردد. علت آن شکاف هایی است که در کنار درب و پنجره ها وجود دارد و باز هم هوای گرم را به داخل خانه می آورند. برای همین حتما باید تمام شکاف ها را با درزگیر بپوشانید تا خانه خنک تر بماند.

15. استفاده از دوش آب سرد

یک روش آسان و عالی که می تواند حداقل تا یکی دو ساعت شما را خنک نگه دارد، دریافت دوش آب سرد است. به علاوه با این کار تمام عرق های ایجاد شده ناشی از گرما از بدنتان پاک شده و احساس کلافگی تابستان را از شما دور می نماید.

16. خاموش بودن لوازم برقی خانگی در روزها

بهتر است در طول تابستان لوازم برقی مثل لباسشویی را در شب روشن کنید و روزها از این وسایل استفاده نکنید. زیرا این وسایل گرمای محیط را افزایش می دهند. همچنین اگر برایتان مقدور است در شب ها پخت و پز انجام دهید و روزها آشپزی نکنید.

سخن آخر

با اینکه هوای تابستان گاهی اوقات بسیار گرم و کلافه کننده است، اما پوشیدن لباس های نازک و گردش های شبانه خانوادگی و دست جمعی در این فصل بسیار لذت بخش است و ما می توانیم با انجام چند راه حل ساده که در این مطلب شرح داده شد، تا حد زیادی دمای بدن و خانه را حتی بدون استفاده از کولر کاهش دهیم. اگر شما نیز روش جالبی برای خنک ماندن در تابستان بدون کولر می شناسید برای ما در پایین همین صفحه بنویسید. منتظر پیشنهادات عالی شما هستیم.

همچنین پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با مدل لباس های تابستانی، حتما جدیدترین انواع شومیز مجلسی برای بهار و تابستان 99 را نیز در انگیزه ببینید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 7029

به "خنک ماندن در تابستان با ترفندهای بسیار جالب و آسان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خنک ماندن در تابستان با ترفندهای بسیار جالب و آسان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید