دولت 18 میلیارد دلار ارز احتیاج دارد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، ریییس سازمان برنامه بودجه می گوید دولت برای تامین بعضی کالا های اساسی احتیاج به 18 میلیارد دلار ارز دارد. او بعلاوه پیشنهاد داده است که ارز ترجیحی نهاده های دامی حذف گردد.

دولت 18 میلیارد دلار ارز احتیاج دارد

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی دو فوریت لایحه دولت برای اصلاح تبصره یک قانون بودجه 1400 کل کشور با عنوان تأمین مطمئن کالا های اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست های جبرانی حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر در دستور کار نهاده شد و به تصویب نرسید.

این لایحه با هدف تغییر در اندازه ارز 4200 تومانی تخصیص یافته به کالا های اساسی، نهاده های دامی و دارو و زمینه سازی برای رسیدن آن به دست مصرف نماینده نهایی، از سوی دولت ارائه شده است که پس از توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت و نمایندگان موافق و مخالف، ابتدا دو فوریت آن به رأی گذاشته شد که به تصویب نرسید، سپس یک فوریت آن به رأی نمایندگان گذاشته شد، اما وکلای ملت با یک فوریت هم مخالفت کردند و به این ترتیب، این لایحه به صورت عادی در دستور کار نهاده شد.

لایحه اصلاح تبصره یک قانون بودجه 1400 کل کشور با عنوان تأمین مطمئن کالا های اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست های جبرانی حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر پس از آنالیز و تصویب در کمیسیون برنامه و بودجه، در نوبت آنالیز در صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.

پس از رد فوریت لایحه دولت به وسیله مجلس عبدالحسین روح الامینی نماینده مردم تهران در مجلس امروز طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس، به تصمیم مجلس اعتراض کرد واین اقدام مجلس را نادرست دانست.

دولت 18 میلیارد دلار ارز احتیاج دارد

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 23 آبان) مجلس شورای اسلامی در جریان تقاضای آنالیز این لایحه گفت: خشکسالی باعث شد اندازه برداشت کالا های اساسی مثل گندم و دانه های روغنی و بعلاوه نهاده های دامی مانند جو، ذرت و ... به شدت کاهش یابد.

او با بیان اینکه احتیاج به واردات بیشتری نسبت به آنچه در بودجه آمده بود داریم، مطرح نمود: قرار بود 11.5 میلیون تن گندم از داخل خریداری گردد، اما از این اندازه تنها 4 میلیون و 600 هزار تن تأمین شد و ضروری است 8 میلیون تن دیگر وارد گردد تا در خاتمه سال با ذخیره احتیاطی به سال 1401 منتقل شویم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به افزایش قیمت جهانی در این محصولات و کسری مضاعف در این حوزه، به بعضی از این افزایش قیمت ها اشاره و مطرح نمود: دانه های روغنی در سال 99، 432 دلار در تن بود که در امسال به 697 دلار در تن رسیده است، بعلاوه قیمت کنجاله از 371 دلار در تن به 535 دلار رسیده، بعلاوه روغن خام از 746 دلار در تن به 1450 دلار و قیمت ذرت از 220 دلار در تن به 350 دلار، قیمت جو از 217 دلار در تن به 330 دلار و نیز قیمت گندم از 206 دلار در تن به 340 دلار در تن رسیده است.

میرکاظمی با اشاره به برآوردی که برای وزارتخانه های جهاد کشاورزی، بهداشت و صمت اجرا شده بود، احتیاج به 18 میلیارد دلار داریم، اظهار کرد: اگر بخواهیم مأموریتی که در بودجه به اندازه 8 میلیارد دلار دیده شده را انجام دهیم، به حدود 18 میلیارد دلار ارز احتیاج داریم که برای دولت امکان پذیر نبوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به پیشنهاد دولت برای حل این مشکل گفت: ما از مجلس اجازه می خواهیم اندازه یارانه از حالتی که در حال حاضر به آن واقف هستید و بی اثر است به گونه ای باشد که به صورت مستقیم به مردم پرداخت گردد چرا که با مشاهده قیمت کالا ها متوجه می شویم، کالا هایی که ارز ترجیحی دریافت نموده اند، مثل لبنیات، مرغ و تخم مرغ در مهر ماه امسال نسبت به سال گذشته بیش از 150 درصد رشد داشته است یعنی اثربخشی این موضوع در زندگی مردم دیده نشده و کمرنگ تر نیز شده است.

او اضافه کرد: زمانی که این موضوع طولانی می گردد دچار مسائل سیستمی به لحاظ مفسده نیز می شویم چرا که امروز اتحادیه ها اعلام نموده اند این ارز به آن ها نمی رسد و به علت اینکه یارانه داده شده دولت مجبور شده برای زنجیره مرغ و تخم مرغ قرارگاه بزند در صورتی که ضرورتی ندارد که دولت ها وارد این موضوع شوند و اتحادیه ها به تنهایی می توانند قضیه را مدیریت نمایند.

میرکاظمی در ادامه با اشاره به این موضوع که ارز 4200 تومانی به نهاده ها، گندم و دارو تخصیص می یابد، اضافه کرد: از مجلس این اجازه را می خواهم تا ارز ترجیحی صرفا برای دارو، تجهیزات پزشکی و گندم تا خاتمه سال قرار داده گردد، اما درباره نهاده های دامی اندازه یارانه های پرداختی را مستقیماً صرف حمایت از محرومان کنیم و به 4 دهک پرداخت کنیم.

منبع: فرارو
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 15594

به "دولت 18 میلیارد دلار ارز احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت 18 میلیارد دلار ارز احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید