دو گام بلند صنایع تکمیلی پتروشیمی در سال جهش فراوری

به گزارش مجله وبلاگ فروش، جهش فراوری واقعیتی است که در امسال از سوی بسیاری از شرکت های برتر در حوزه صنایع تکمیلی محصولات پتروشیمی هدف گذاری شده و دو خروجی اصلی را در بر دارد : یکی افزایش صادرات و رشد ارزآوری و دیگری تقویت محسوس شفافیت اقتصادی و اقتصادیاتی و برندسازی واحدهای فراوریی. این دو رویکرد مشخص شده به عنوان دو اصلی اساسی در سال جهش فراوری، آینده روشنی را برای این صنایع ترسیم خواهد نمود که اثرات آن از هم اکنون در بازار داخلی خودنمایی نموده و ماه های آینده در بازارهای منطقه ای نیز مشاهده خواهد شد.

دو گام بلند صنایع تکمیلی پتروشیمی در سال جهش فراوری

اما و اگرهای تحریمی و نگرانی های کرونایی موجب شده تا صادرات در بخش های مختلف زنجیره فراوری محصولات پتروشیمی با تغییراتی جدی همراه گردد. برای سال گذشته به رغم رشد حجم و ظرفیت فراوری داخلی اما اظهارنظرهای مقامات مسئول نشان می دهد که شاهد رشد حجم صادرات پلیمرها نبوده ایم. این در حالی است که کاهش قیمت های جهانی موجب شد تا ارزش صادرات این گروه کالایی تقلیل یابد و اگر سال های گذشته متوسط قیمت صادراتی هر تن پلیمر رقمی نزدیک به 900 دلار در هر تن بوده، برای سال قبل به احتمال قوی بیش از 870 دلار بر هر تن نخواهد بود. با احتساب صادرات 3 و نیم میلیون تنی پلیمرها به صورت مرسوم در سال های گذشته می توان گفت که ارزآوری صادراتی تمامی پلیمرها از ایران حداکثر رقمی نزدیک به 3 میلیارد دلار بوده است که در ابعاد صنعت پتروشیمی با احتساب فراوری و صادرات متانول و یا اوره رقم برجسته ای به شمار نمی رود. برآوردهای اقتصادی تشکل های تخصصی در صنایع تکمیلی محصولات پلیمری نشان می دهد که سال 97 صادرات صنایع پایین دستی و قطعات پلیمری به صورت مستقیم و غیر مستقیم رقمی نزدیک به 2.3 میلیارد دلار بوده که به احتمال قوی این رقم در سال گذشته به 3 میلیارد دلار نزدیک شده است. از سوی دیگر شاهد بودیم که در کنار رشد حجم صادرات، اما ارزش صادرات هر واحد از محصولات فراوریی در صنایع تکمیلی با وجود کاهش قیمت ها در بازار مواد اولیه پلیمری نه تنها کاهشی نبوده حتی به یاری افزایش دانش تجاری و فعالیت های تخصصی در حوزه صادرات، این رقم حتی افزایش داشته است. به صورت دقیق تر می توان گفت که برای امسال رقم صادرات و ارزآوری صنایع تکمیلی پلیمری از صادرات مواد اولیه همین صنعت پیشی خواهد گرفت و از هم اکنون انتظار داریم ابتدای سال 1400 جشن صادرات و ارزآوری صنایع تکمیلی را برگزار کنیم.

اتفاق دیگری که در صنایع تکمیلی شروع شده و با قدرت ادامه خواهد داشت، تغییر فاز محسوس فراوریکنندگان به سمت شفافیت اقتصادی است. گذار از بازار سنتی به بازاریابی مدرن از ملزومات خاص خود برخوردار است. شفافیت اقتصادیاتی و برندسازی دو مولفه اصلی در شرایط جدید است و از هم اکنون شاهد هستیم که شرکت های پیشرو در این حوزه به خوبی با درک موقعیت ، گام های بزرگی را در راستا برندسازی برداشته اند که به زودی اثرات آن را در بازارهای داخلی و صادراتی شاهد خواهیم بود. تقویت صندلی برندهای ایرانی در بازارهای هدف واقعیتی است که به زودی اثرات آن در رونق صادرات مشهود خواهد شد و آینده جذاب تری را برای توسعه صادرات به همراه می آورد. این موارد در حالتی خودنمایی می نماید که در گام اول بازارهای داخلی به وضوح با برندهای معتبر در صنایع تکمیلی پتروشیمی با موضوع صنعت پلاستیک آشنا شده و همین تغییر فاز ذهنی آینده جذابی را برای شرکت های پیشرو در این حوزه به همراه خواهد داشت.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 4977

به "دو گام بلند صنایع تکمیلی پتروشیمی در سال جهش فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو گام بلند صنایع تکمیلی پتروشیمی در سال جهش فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید