بازسازی حمام شیخ در سلماس به سرانجام می رسد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلماس گفت: بازسازی حمام تاریخی شیخ تا چند روز دیگر به انتها می رسد.

بازسازی حمام شیخ در سلماس به سرانجام می رسد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، افراسیاب گراوند، 10 تیر با اعلام این مطلب اظهار کرد: بازسازی این حمام از دو هقته پیش شروع و تا 10 روز دیگر به خاتمه می رسد.

او عنوان نمود: برای بازسازی حمام تاریخی شیخ سلماس اعتباری بالغ بر 150میلیون تومان از محل اعتبارات استانی در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلماس توضیح داد: ایزوله کردن پشت بام و زیرسازی از جمله اقداماتی بوده که برای بازسازی و احیای این حمام تاریخی در حال اجرا است.

او گفت: حمام شیخ، بنایی با معماری منحصر به فرد است که در مرکز شهر سلماس واقع شده و در جوار آن بازار شهر، مساجد و منازل مسکونی نهاده شده است، پس از زلزله سال 1309 در اوایل دوره پهلوی اول، حمام شیخ در بخش جدید شهر با معماری سنتی ایرانی ساخته شد و بانی آن محمد طسوجی بوده که پس از حدود سه سال یعنی در سال 1312 مورد بهره برداری نهاده شد.

با توجه به اینکه حمام توسط شخص به نام حاج شیخ مجتبی انتظاری معروف به شیخ اداره می شده است، بعدها به نام حمام شیخ شهرت یافت و تا سال 1364 مورد استفاده بوده است.

حمام شیخ دارای پلان مستطیل شکل بوده و مساحتی بالغ بر 860 مترمربع دارد، پی بنا با سنگ های معدنی و دیوارها با آجر و سنگ کار شده و طاق و گنبد پوششی آن از آجرهای چهار گوش بوده و حمام شیخ دارای هفت گنبد پوششی بوده و بزرگترین گنبد آن گنبد سربینه (رختکن) است.

حمام شیخ در سال 1379 به تلاش سازمان میراث فرهنگی به شماره 3475 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و پس از پنج دوره بازسازی و بازسازی در حال حاضر به عنوان مجموعه فرهنگی هنری مورد استفاده قرار می گیرد.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 4520

به "بازسازی حمام شیخ در سلماس به سرانجام می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی حمام شیخ در سلماس به سرانجام می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید