مهاجران افغان یک ماه مهلت دارند

به گزارش مجله وبلاگ فروش، مدیرعامل بانک صادرات از موافقت رئیس کل بانک مرکزی با اعطای مهلت یک ماهه به دارندگان حساب های فاقد کد شهاب از جمله حساب های مهاجران افغان خبر داد و گفت: برای آخرین بار این مهلت در نظر گرفته شده است.

مهاجران افغان یک ماه مهلت دارند

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، مسدود شدن کارت های بانکی مهاجرین افغان از صبح روز پنج شنبه باعث شد تا جمعی از این افراد مقابل شعب بانکی تجمع کنند و خواستار رسیدگی به شرایط حساب بانکی شان شوند.

برخی از این افراد می گویند: بانک بدون اطلاع قبلی، کارت بانکی ما را باطل کرده است بی آنکه از قبل هشداری داده باشد! دغدغه اصلی این گروه شرایط امرار معاش بعد از باطل شدن کارت های بانکی شان است. تعدادی از مهاجرین که طی روز گذشته در اعتراض به این شرایط مقابل بانک ها تجمع کرده بودند می گویند: بیمارشان در بیمارستان است و نمی توانند هزینه های درمان را پرداخت کنند.

کسب اطلاع خبرنگار تسنیم از شبکه بانکی درباره چرایی ابطال کارت های بانکی مهاجرین بیانگر آن است که از روز پنج شنبه بانک های صادرات و تجارت در راستای سیاست های مبارزه با پولشویی، مانع از تراکنش کارت هایی شده اند که اطلاعات صاحبان آن کارت ها نزد شعب کامل نیست.

آنطور که مسئولان بانکی می گویند: اطلاع رسانی در این خصوص از یک سال و نیم قبل آغاز شده بود و بانک ها به مشتریان اتباع خارجی هشدار داده بودند که سریعتر نسبت به اعلام کد اتباع خود نزد شعب بانکی اقدام کنند.

بعد از این اطلاع رسانی ها بیش از 80 درصد از مشتریان اتباع خارجی به شعب بانکی مراجعه کرده و کد اتباع خود را به بانک اعلام کرده اند ولی کارت بانکی 20 درصد باقی مانده که هنوز کد اتباع خود را به بانک اعلام نکرده اند در روز پنج شنبه غیرفعال شد.

البته ارائه خدمات بانکی به این افراد در شعب ادامه داشته ولی کارت بانکی آنها مسدود شده بود! اطلاعات دریافتی خبرنگار تسنیم بیانگر آن است که بانک های عامل یک ماه دیگر به این گروه از مشتریان بانکی فرصت داده اند تا کد اتباع خود را به بانک اعلام کنند و اگر بعد از این فرصت داده شده، اتباع خارجی کد اتباع خود را به بانک اعلام نکردند، کارت های بانکی آنها مجدداً غیرفعال خواهد شد.

به گزارش تسنیم، حجت اله صیدی مدیرعامل بانک صادرات ضمن تأیید خبر دیروز تسنیم، با تاکید بر لزوم قانونمداری و احتراز از مخاطرات ناشی از فعالیت حساب های بی هویت که موجب تضییع حقوق عمومی و آسیب به نظام بانکی کشور است، از ارائه مهلت یک ماهه جدید به دارندگان حساب های فاقد شناسه هویتی خبر داد و گفت: در اقدامی ارفاقی و برای آخرین بار، ضمن فعال سازی موقت کارت های فاقد شناسه هویتی، از صاحبان این گونه حساب ها می خواهیم تا با احترام به قانون، حداکثر طی یک ماه آینده نسبت به تکمیل یا تصحیح اصلاعات حساب خود و اخذ کد شهاب اقدام کنند.

مدیر عامل بانک صادرات ایران شرح داد: حل دائمی مشکل پس از اتمام مهلت یادشده، به همکاری و همراهی این گروه از صاحبان حساب در رفع نقص اطلاعات هویتی و اهتمام مهاجران محترم افغانستانی به اخذ کد فراگیر طی مدت مزبور بستگی داشته، با پایان این مهلت، ارائه هرگونه خدمات بانکی به حساب های موصوف متوقف خواهد شد.

اعلام کرده است: در ساعات، گذشته کارت های بانکی شماری از صاحبان حساب فاقد کد شهاب (شناسه هویت الکترونیکی) به موجب بخشنامه بانک مرکزی و در اجرای قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی، آن هم پس از اطلاع رسانی های مکرر و هشدارهای مداوم خبری و رسانه ای مسدود شد.

وی اضافه کرد: هدف از این اقدام ، اجرای قوانین ناظر به شفافیت در تراکنش های بانکی بود که مستلزم صحت اطلاعات هویتی صاحبان حساب است؛ قاعده ای که نه فقط در ایران بلکه در اغلب کشورهای جهان و نه تنها نسبت به اتباع بیگانه بلکه نسبت به کلیه صاحبان حساب های بانکی به دلایل مختلف از جمله پیشگیری از پولشویی رعایت می شود.

مدیر عامل بانک صادرات ایران با بیان این که بانک مرکزی از مدت ها پیش، اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح را برای مشتریان و صاحبان حساب ها و کارت های بانکی الزامی کرده بود، اضافه کرد: انتظار می رفت دارندگان این گونه حساب ها فراخوان های اجرا شده را جدی تلقی کرده و نسبت به تکمیل اطلاعات حساب خود اقدام می کردند؛ کاری که لازمه آن اخذ کد شهاب بود.

وی اضافه کرد: اتباع ایرانی برای دریافت این کد به ارائه کد ملی و اتباع غیر ایرانی به ارائه کد فراگیر که توسط وزارت کشور داده می شود، نیاز داشتتد.

حجت اله صیدی با اشاره به اطلاع رسانی های مکرر اجرا شده در این خصوص ادامه داد : همچنان که از جست و جویی ساده در رسانه ها و فضای مجازی برمی آید، از آغاز سال جاری، پی گیریهای مؤثر و متعددی توسط بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک ها به عمل آمد تا عزیزان غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کد شهاب دریافت کنند.

خوشبختانه بخش کثیری از اتباع کشورهای همسایه به ویژه برادران و خواهران افغانستانی با توجه به این فراخوان ها توانستند کد شهاب بگیرند، اما تعدادی از این عزیزان بعضا به دلیل قانونی نبودن مهاجرتشان پیروز به دریافت کد شهاب نشدند .

مدیر عامل بانک صادرات ایران شرح داد :بانک صادرات ایران در کنار دیگر بانک های بزرگ کشور ، با وجود اعتراضات رسمی و حتی حقوقی نسبت به فعالیت حساب های فاقد هویت، برای رعایت حال این گروه از مشتریان و طی رایزنی با مراجع ذیربط، مهلت اخذ کد شهاب را تمدید کردند، اما از آنجا که با برخی کارت های فاقد هویت، تراکنش هایی مشکوک انجام می شد، در نهایت و پس از چندین بار تمدید ،بانک مرکزی بخشنامه ای صادر و طی آن همه بانک ها از جمله بانک صادرات ایران را به مسدودسازی کارت های فاقد کد شهاب از تاریخ 6 بهمن ماه سال جاری ملزم کرد.

صیدی با بیان این که پس از صدور بخشنامه مذکور ، هشدار های لازم به اشکال مختلف به تک تک صاحبان این حساب ها داده شد ، اضافه کرد: انتها بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، از تاریخ 6 بهمن، ارائه خدمات به حساب های فاقد کد شهاب متوقف گشت. و از آنجایی که بیشتر این گونه حساب ها در بانک های بزرگ متمرکز بودند، برخی حساب های دایر در شعب بانک صادرات ایران نیز مشمول اجرای بخشنامه مذکور شدند.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 9941

به "مهاجران افغان یک ماه مهلت دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهاجران افغان یک ماه مهلت دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید