کنعانی مقدم:موضوع یمن پیش شرط ایران برای عادی سازی روابط با عربستان، تمام میانجیگری ها بین تهران و ریاض بستگی به تصمیم ایران دارد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اخباری به گوش می رسد که حکایت از آن دارد که جمهوری اسلامی به عنوان پیش شرط برای عادی سازی روابط بین ایران و عربستان مسئله آتش بس در یمن را اعلام نموده است.

کنعانی مقدم:موضوع یمن پیش شرط ایران برای عادی سازی روابط با عربستان، تمام میانجیگری ها بین تهران و ریاض بستگی به تصمیم ایران دارد

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل غرب آسیا در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد سفر چند روز گذشته عمران خان، نخست وزیر پاکستان به ریاض و مباحثی که در مورد میانجی گری پاکستان بین ایران و عربستان مطرح می شود، گفت: چند روزی است که ایران کانون توجه کشور های مختلف از جمله عمان و پاکستان است که مسائل بین ایران و عربستان را دنبال می نماید.

وی با بیان اینکه شاید بحث عمده توقف جنگ در یمن باشد، توضیح داد: اخباری به گوش می رسد که حکایت از آن دارد که جمهوری اسلامی به عنوان پیش شرط برای عادی سازی روابط بین ایران و عربستان مسئله آتش بس در یمن را اعلام نموده است.

کنعانی مقدم ادامه داد: در این عرصه پاکستان هم فعال است و اظهارنظر اخیر عمران خان مبنی بر اینکه نباید هیچ جنگی بین ایران و عربستان رخ دهد حکایت از آن دارد که کوشش پاکستان برای ایجاد امنیت در خلیج فارس گره خورده با بحث یمن است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا توضیح داد: ایران هم این فرصت را به عمران خان نخست وزیر پاکستان و سلطان قابوس پادشاه عمان داده است و حتی در زمانی که عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق بود او نیز رایزنی هایی برای پادرمیانی بین ایران و عربستان نموده بود.

وی در انتها گفت: اما تمام این رفت و آمد ها بستگی به تصمیم گیری جمهوری اسلامی دارد و تصمیم گیری نهایی در مورد برقراری رابطه با عربستان به نظر مقامات جمهوری اسلامی برمی شود.

لازم به ذکر است یک روزنامه پاکستانی روز آدینه گزارش داده عمران خان، نخست وزیر پاکستان شنبه برای یک سفر یک روزه راهی ریاض پایتخت عربستان سعودی خواهد شد.

همچنین وبگاه روزنامه انگلیسی زبان پاکستان تودی نوشته سفر عمران خان بخشی از کوشش های او برای میانجی گری بین ریاض و تهران است.

روزنامه پاکستان تودی نیز نوشته سفر های زیاد مقام های نظامی و غیرنظامی پاکستان به عربستان سعودی و ایران ممکن است نشانه های از بعضی گشایش های حاصل شده در نتیجه مانور های دیپلماتیک شروع شده توسط اسلام آباد باشد.

از ماه مه امسال (اردیبهشت ماه) این چهارمین بار است که عمران خان به عربستان سعودی سفر می نماید. او در ماه اکتبر، بعد از ملاقات با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به ایران سفر کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 1768

به "کنعانی مقدم:موضوع یمن پیش شرط ایران برای عادی سازی روابط با عربستان، تمام میانجیگری ها بین تهران و ریاض بستگی به تصمیم ایران دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنعانی مقدم:موضوع یمن پیش شرط ایران برای عادی سازی روابط با عربستان، تمام میانجیگری ها بین تهران و ریاض بستگی به تصمیم ایران دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید